Dag 3. Jungle, Jackie and savage - Reisverslag uit Bukit, Indonesië van Ninon Smit - WaarBenJij.nu Dag 3. Jungle, Jackie and savage - Reisverslag uit Bukit, Indonesië van Ninon Smit - WaarBenJij.nu

Dag 3. Jungle, Jackie and savage

Blijf op de hoogte en volg Ninon

19 Juli 2016 | Indonesië, Bukit

En vandaag gingen we dan doen waarvoor ik hiernaartoe ben gekomen, een twee daagse trek door de jungle!
Samen met een stel uit Ierland, Justin en Michelle, en 2 guides zouden we eens op zoek gaan naar de oerang oetangs. Daarvoor moesten we dus wandelen door de jungle. En gelijk in het begin moesten we een flinke berg op, wat eigenlijjk de hele trek zo doorging. Berg op, berg af, de hele dag door klimmen en zweten. Heeeel veel zweten. Want de temperatuur in de jungle is wel iets hoger dan bij het guesthouse. Maar ik was allang blij dat het droog was, want ik had een groep gesproken die na een uur wandelen tot aan de onderbroek doorweekt waren van de regen. En dan moet je nog de hele dag. En alles is dat ook veel glibberiger natuurlijk, nu gleed ik af en toe al weg.
Bij de 1e stop zagen we bomen waar iets uitstroomde waar dan weer rubber mee gemaakt werd. En bij deze stop kwamen we ook de 1e aapjes tegen. Eentje mochten we er ook voeren. Dit aapje heette Thomas, en deed me sterk denken aan King Julian van Madagaskar. Helaas had niemand anders deze film gezien dus bleef het bij gokken en lol met mezelf.
Onderweg kwamen we nog meer andere trekkers tegen. Je hebt namelijk ook de dagtrekking, een 3 daagse trekking en een 5 daagse trekking. Na een tijdje stonden we een beetje in een file, later bleek dat dit kwam door een rolstoel die de opstopping veroorzaakte. Ik hoor je denken; een rolstoel?! Ja, ik dacht hetzelfde. En rollen met de wielen is namelijk niet echt mogelijk in de jungle, er waren 2 mensen die de rolstoel verder trokken. Nou resprect als je dat doet, ik had het al warm zat met mn eigen rugtas die ik mee moest dragen.
Niet gauw hierna spotten we de 1e oerang oetang. En wat zijn die beesten gaaf. Man oh man, zo indrukwekkend als je zo opeens zo in het wild ziet! Prachtige beesten.
En zo hebben we er vandaag in totaal 10 gezien. En niet alleen van een afstandje, maar ook van heel dichtbij. Kippenvel momentjes to the max. Vooral het mannetje van dichtbij was heel gaaf. Deze zijn toch wat groter. Maar de rust waarmee hij zo aan die boom hing te chillen en ons een beetje van bovenaf zat te bekijken. Niet alle apen waren zo rustig. Je haalde er zo de uitslovers uit. Die gingen dan een beetje van boom naar boom zwaaien en ondersteboven bungelen. Die beesten zijn zo slim en grappig.
Tijdens de laatste stop was er zelfs een orang oetang die we konden voeren. Dit was Jackie, en zij was in quarantaine geweest. Zij heeft zelfs Michelle haar hand beetgepakt en zo meegenomen een stukje verder waar ze weer fruit kreeg. Hier moest ik ook gelijk denken aan het verhaal dat me die dag ervoor vertelt was door de belgen. Het was belangrijk om je spullen goed bij je te houden, want er was dus een aap geweest die de tas van een vrouw had gepakt en deze mee de boom in had genomen. Daar had hij de tas opengerits en alles eruit gegooid, paspoort, creditcards.. nou was het paspoort gelukkig gered, maar de creditcards liggen nu in de jungle. Wat een verhaal, je zal er maar bij je verzekering mee aankomen. ‘a monkey took my creditcards and now they are in the jungle,’ haha yeah sure.

Wat grappig is dat wanneer je de hele dag door Engels moet praten, je na een tijdje ook zo gaat denken. En zelfs wanneer je dan met Nederlanders bent komt er bijna automatisch weer Engels uit.
Zo heb ik wel even een nieuw woord geleerd. Justin noemde heel veel dingen: savage. Dus als iets heel goed was, cool was, relax was, dan was het savage. Or mad, class, brutal. Je leert nog eens wat he.

Volgens mijn telefoon hebben we vandaag zo’n 10km gelopen, of. Als je dat normaal doet ben je al blij als je weer thuis aankomt ( dit is meer voor de niet wandelaars onder ons he) , maar kun je je voorstellen hoe blij je bent als je echt liters gezweet hebt, je een uur in de wind stinkt, je benen kapot zijn van al het klimmen en wandelen?! En als je dan op 1 van de mooiste plekjes op aarde komt..
Want wauw, wat was het mooi. Van de dichtbegroeide jungle kwam je op een open plek met een rivier, hutjes waar we in gingen slapen, kampvuurtje stond al aan. Uitkijkend op de bergen en rotsen. Echt een plaatje.
Nadat we een frisse duik hadden genomen in de rivier werden we verwend met een diner bij kaarslicht. Oh en dan voel je je toch wel echt even heel gelukkig en gezegend dat je dit mag en kan doen.
Na het diner hebben we nog even met de guides zitten kletsen en wat truukjes met een lepel en lucifers geleerd, maar ik ben toch gauw mn nestje ingedoken.